onsdag 11 april 2018

Ut med den tjocke och in med den smale.

Lite uppdatering av hemelektronik - 2018-04-21
Om man äger en tjockteve idag, borde den nästan vara ett föremål som är aktuellt för Antikrundan. Flera år har vi haft en sådan här klump ovanpå en byrå i sovrummet. Den var ett arvegods från min salig mor och har fungerat fint under de år vi haft den.

Stor, klumpig och tung men fungerande.
Den senaste tiden har vi emellertid varit tvungna att trixa med fjärrkontrollen, då det bara gick att klicka sig bakåt med programknappen samtidigt som volymkontrollen slutat att fungera. Någonstans på TV:n finns det väl knappar att justera både det ena och det andra med, men vem orkar gå upp ur sängen precis när man ställt in sig på att somna till en dålig film?

Utbudet är enormt nuförtiden.
Eva och jag kom överens om att vår tjockteve som, efter lång och trogen tjänst, hade gjort sitt. Jag fick därför i uppdrag att, som ersättning försöka hitta en modernare variant. Den enda restriktionen var att den fick vara maximalt 80 cm bred. Nere på Center Syd-området finns en ganska välsorterad El-Giganten butik och dit styrde jag min kos. Den senaste åren har deras kundbemötande blivit många gånger bättre än bara för några år sedan. Personal verkar ha fått viss utbildning i bemötande.

TV-apparaterna finns längst ner i lokalen och redan efter någon minut, när jag gick omkring och mätte bredden på de olika apparaterna, kom det fram en yngling till mig. Han frågade, på ett käckt och trevligt sätt, om han kunde hjälpa till med något. Denna fråga får man nästan överallt när man går omkring i en butik. Undra om de här företagen lägger ned några resurser på säljutbildning för sin personal. Dessa frågor är alldeles för lätta att svara NEJ på. Som säljare ska man aldrig ställa frågor som kunden kan svara ja eller nej på, då kan säljsamtalet ta slut väldigt snabbt.

78 cm bred - perfekt.
Allt nog och emedan samt även, ynglingen var trevlig och jag behövde faktiskt lite hjälp med råd och dåd om vilken typ av TV jag borde inhandla till vårt sovrum. Efter att ha tittat på och fått förklarat för mig pro and cons med olika apparater, föll valet på en smart TV från LG. Den har alla de funktioner vi behöver till ett, i mina ögon, ganska rimligt pris.

Utbudet stort även för GPS.
När jag nu ändå var i butiken ville jag också titta på en annan produkt. Det hände sig nämligen som så att, när vi var i Spanien i februari, så råkade jag tappa vår gamla GPS på marken när vi skulle hämta ut vår hyrbil. Skärmen sprack, men apparaten gick dock att starta. Tyvärr så fungerade det inte när jag tryckte på symbolerna på displayen. Och att laga skärmen hade nog kostat ganska mycket.


Vid hemkomsten hade jag alltså inte bara en låda utan två men samtidigt drygt sextusen kronor mindre på kontot. I vår nyinköpta bil finns det visserligen en inbyggd GPS, så en av anledningarna till att jag köpte en ny flyttbar variant var att sonen med familj skulle köra ner till svärföräldrarna i Frankrike. De har alltid fått låna vår GPS tidigare och tyckt att det känns tryggt att ha den med sig. Men, det fanns också ett egenintresse för en ny GPS, den ska vi nämligen ta med oss när vi ska flyga till Skottland om någon månad.

Utöver damm fanns det både godis, prydnadssaker och annat spännande.
Jaha, då var bara resten kvar. Först att baxa ner den stora gamla klumpen från byrån. Den är både tung, men framförallt otymplig att både flytta och bära. Men det gick bra. Eva tyckte det skulle bli mycket intressant att dra fram byrån, som stod tight intill garderober som gick ända upp i taket. Hon kom nämligen ihåg att diverse saker hade fallit ner bakom byrån, en pjäs som vi naturligtvis inte flyttade på i onödan. Hon hade rätt, där hittades mer än hon kunde ana.

Ur "En plats på Landet", som vi gärna tittar på. Det är ju från UK!
Alltid, när jag ska installera någon ny pryl, typ dator, skrivare, eller som i detta fallet en TV, så är jag inställd att det ska bli problem. Ofta kommer det upp koder och annat, som man måste slå in, vilket ofta då, i bästa fall, kan hittas någonstans i en flera hundra sidor tjock manual. Döm därför om min förvåning, när i princip allting skedde automatiskt efter bara några knapptryckningar på zapparen. Otroligt!
Jo visst tog det lite tid, när apparaten skulle leta efter och ställa in alla kanaler och annat. Men nu kan vi i alla fall zappa både upp och ner, samtidigt som volymen kan justeras i liggande läge!

Nya grejer är alltid kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar