torsdag 15 mars 2018

På lokal i Helsingborg.

Tredje besöket på K-gränd - 2018-03-14
Det var nästan tio dagar sedan jag var utanför huset, på grund av en väldigt besvärlig förkylning. Att gå sysslolös och initiativlös en längre tid leder till att man till slut börjar klättra på väggarna. För att i någon mån aktivera mig och komma ut en sväng, när jag kände mig lite bättre, tog jag kontakt med kompisen Kvant och föreslog ett lunchmöte.

Tjugo spänn i timmen får väl, i dagens läge, betraktas som överkomligt.
När jag åker till Helsingborg brukar jag oftast parkera i garaget vid Dunkers kulturhus, där det alltid finns lediga platser. När jag på vägen dig passerade hamntorget upptäckte jag att här fanns gott om lediga platser och valde därför att stanna där istället. Jag skulle träffa Kvant i Dunkerska garaget, men hann ringa honom och berätta att det fanns plats även till honom på Hamntorget.

Ser lite sjavigt ut med jeans Jörgen!
Kvant och hans fru Eva är ofta ute och lunchar på olika krogar, men på K-gränd, som jag föreslagit för dagens lunch, hade de aldrig varit.
När jag mötte upp med honom kommenterade jag avsaknaden av hans vanliga Gantoutfit och menade att han åtminstone kunde klä sig lite prydligt när han nu skulle ut och äta offentligt med mig. Han berättade då att han hade känt sig lite rebellisk när han klädde sig på morgonen och därför valde jeans, dock ett par utan några hål på knäna.

K-gränd, en mysig liten kvarterskrog vid rådhuset, mitt i centrum.
Helsingborg är en av de krogtätaste städerna i hela landet. Och det märks verkligen. Alldeles intill K-gränd fanns till exempel ytterligare två restauranger på andra sidan den smala gränden.
Kännedom om K-gränd fick jag och Eva när vi för några månader sedan skulle äta lunch med vår dotter Jessika. Hon arbetar på andra sidan av Drottninggatan och har alltså närma till krogen. Här serveras svensk husmanskost och en stående rätt på menyn är deras köttbullar, något både Kvant och jag valde idag. Det fanns också kokt kolja, något jag också gillar skarpt, men då jag under en längre tid inte haft någon matlust och därför fått i mig väldigt lite näring, upplevde jag att jag behövde något lite kraftigare än fisk just idag.

Bruksgatan, med butiker och matställen längs hela gatan.
Efter en så kraftig måltid krävs det en promenad. Jag har alltid tyckt att Helsingborg har ett trevligt centrum, med sin närhet till vattnet, till skillnad från många andra städer. Nu håller ju också järnvägs- och drottninggatan på att "helrenoveras" för att förvandlas till en riktig paradgata.

Ett välkänt retroställe på Bruksgatan i Helsingborg.
Det är skönt att åtminstone en del av den ursprungliga bebyggelsen får vara kvar i centrum, som till exempel på Bruksgatan. Annars är ju Helsingborg tyvärr känt för att det rivits många gamla, vackra hus, inte minst på just Järnvägs- och Drottninggatan.

Riv inte dessa!
Men, de här husen har fått vara kvar. När jag var barn och när jag och mina föräldrar körde i vår lilla Morris Minor till Helsingborg, så minns jag att det fanns rörlig reklamtext längst upp och längs med hela huset.
Det är lätt att bli nostalgiskt när man går omkring i sin gamla hemstad. Det är många minnen och händelser som dyker upp längs vägen. Jag är fortfarande väldigt förtjust i Helsingborg även om de nya snabbväxande stadsdelarna är helt okända för mig.
Efter vår lilla rundtur i city tog vi avsked av varandra, Jörgen och jag, på ett käckt och trevligt sätt.

Fler luncher finns dock på agendan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar