lördag 5 augusti 2017

Kort besök i garaget.

Lite småfix med Morganen - 2017-08-05
När vädret är lite si så där och jag känner mig lite uttråkad så brukar jag ta en sväng ut i garaget och umgås en stund med Mr Brum. Väl därute finns det alltid något som behöva åtgärdas, om jag bara känner för det. Med radion på och med en kopp kaffe vid sidan av min tänkarstol så dyker det alltid upp något i huvudet, som jag funderat över en tid.

Mr Brum behöver sällskap ibland.
Vid vår senaste utflykt i vår Roadster så inträffade ett av de sällsynta tillfällen då vi hade anledning att fälla upp suffletten. Det började nämligen regna ganska kraftigt och den övriga trafiken höll så pass låg hastighet att vi inte kunde gasa på för att hålla regnet ute. Men det är smällar man får ta.
Igår när Eva och jag var ute en sväng i "råttsoffan" gjorde vi bland annat ett besök på Biltema. Här inhandlade vi, förutom en rulle silvertejp, som alltid kan komma till användning, också ett paket med superlim. Det skulle jag faktiskt testa idag!

Ser inte bra ut varken på denna...

...eller på den andra sidan.
När suffletten ska upp på Morganen så finns det en u-list i den delen som ska passa in i vindrutans överkant, för att det ska bli tätt. När gummilisten ser ut som på bilderna ovan, innebär det ett himla strul att få det rätt, om det överhuvudtaget går.
Jag inledde därför mitt lilla projekt med att, så gott det gick, skrapa av så mycket gammalt lim på gummilisten som möjligt med hjälp av en skalpell. När det blivit någorlunda rent så tvättade jag av både gummit och aluminiumramen med avfettningsmedel.

På Biltema finns nästan lika mycket grejer som på Ullared. Tror jag!
När jag torkat av överflödig vätska från ytorna, var det sedan dags att börja limma. Tuberna är pyttesmå och limmet är väldigt tunt och lättflytande. Och får man det på fingrarna, som jag självklart fick, så lär det ta en evig tid innan det slitits bort.

Perfekt storlek!
Men, det här limmet fäster väldigt fort och mina fingrar räcker inte till för att pressa fast gummit överallt där det behövs. Nöden är uppfinningarnas moder, heter det ju. I mitt garage går det att hitta nästan vad som helst. Oftast vet jag att jag har en viss sak, men däremot vet jag sällan var jag ska börja leta. Någon inventarieförteckning, som jag hade förr när vi hade tre hobbybilar, ansåg jag mig inte behöva nu när vi bara har en.

Så här blev det här...

...och så blev det där.
Efter lite rotande i olika kartonger, längst in i garaget, bland julgransfötter, vattenspridare och fiskeutrustning hittade jag den, lådan där jag förvarade en massa slangar i olika dimensioner och för olika ändamål. En bensinslang med exakt rätt diameter fick bli det specialverktyg, som jag använde för att fixera gummit vid aluminiumramen i suffletten.

Jag är inte ensam om att ha detta problemet, så kanske kan jag tipsa någon, som är en ännu större teknisk idiot än jag, hur även han eller hon kan försöka lösa problemet.

Ibland är jag riktigt kreativ!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar